Username *
Password *
Remember Me

[SERTAI SEKARANG] Menangi Sebuah Vespa S150 Atau Samsung Galaxy A7 Sebelum 25 Jun 2017!

Mungkin Raya tahun ni korang akan balik kampung dengan skuter dan smartphone baru! Jom tengok macam mana.

 

Langkah 1 : Belikan 2 pek OLDTOWN WHITE COFFEE 3-dalam-1 dalam satu resit

Langkah 2 : Tangkap gambar resit dan pek dibeli bersama-sama dan muat naik

Langkah 3 : Klik "Sertai Sekarang" dan isikan maklumat peribadi.

 

Tempoh Peraduan 22 Mei - 25 Jun 2017.

 

Klik Di Sini Untuk Terma & Syarat.

Tazkirah 05 Ramadhan 1438H di Masjid Muhammad Ahmadi, Pintu Geng, Kota Bharu. Disampaikan oleh Ustaz Zainuddin Hj Mahmood.

Like FB Page Masjid Muhammad Ahmadi.

Tazkirah 04 Ramadhan 1438H di Masjid Muhammad Ahmadi, Pintu Geng, Kota Bharu. Disampaikan oleh Ustaz Zainuddin Hj Mahmood.

Like FB Page Masjid Muhammad Ahmadi.

Tazkirah 03 Ramadhan 1438H di Masjid Muhammad Ahmadi, Pintu Geng, Kota Bharu. Disampaikan oleh Ustaz Zainuddin Hj Mahmood.

Like FB Page Masjid Muhammad Ahmadi.

Hukum Mencari Malam Lailatul Qadar
Sunat mencari lailatul qadar - Imam Nawawi

Sebab Dinamakan Al-Qadar
Kerana besar kadarnya (pahala)

Fadhilat Malam Al-Qadr

  • Malam diturunkan Al-Quran
  • Malam yang paling mulia
  • Malaikat dan Jibril naik turun ke bumi
  • Khusus untuk umat Nabi Muhammad SAW
  • Selamat sepanjang malam

Golongan Yang Tidak Memperolehi Ganjaran Malam Al-Qadr

  • Orang yang ketagih arak
  • Orang yang menderhaka kedua ibubapa
  • Orang yang memutuskan hubungan silaturrahim
  • Orang musyahin (tidak bertegur melebihi 3 hari)

Antara Tanda Lailatul Qadar

"Sesungguhnya tanda-tanda lailatul qadar bahawa malamnya bersih suci seolah-olah padanya bulan yang bersinar, tenang sunyi, tidak sejuk padanya dan tidak panas, tiada ruag bagi bintang untuk timbul sehingga subuh dan sesungguhnya tanda-tandanya matahari pada paginya terbit sama tiada baginya cahaya seperti bulan malam purnama"

Hadis riwayat Imam Ahmad dengan isnad jayyid daripada Ubadah bin As-Somit

Bilakah Berlaku Lailatul Qadar

Pendapat Imam Syafie dan Jumhur Ulama'

Malam ganjil 10 terakhir Ramadhan. Tidak berpindah hari sehingga hari kiamat.

 

Pendapat Sebahagian Ulama (Malam 27 Ramadhan)

ليلة القدر ليلة سبع وعشرين

Ertinya : "Malam al-Qadar adalah malam ke dua puluh tujuh"

(Riwayat Ahmad, Abu Daud, no 1386 )

Ibnu Abbas berkata bahawa surah al-Qadr itu terdiri daripada 30 kalimat. Kalimah "سَلَامٌ هِيَ" (selamat sejahteralah malam itu) berada pada kalimah yang ke 27. Oleh itu beliau menyatakan bahawa malam al-Qadar berlaku pada malam ke-27.

Sebahagian ulama menyatakan bahawa kalimah Lailatul Qadr terdiri daripada 9 huruf. Dalam surah al-Qadr kalimah Lailatul Qadr itu diulang-ulang sebanyak 3 kali. maka 9x3=27. Maknanya Lailatul Qadar itu berlaku pada malam 27.

Malik, ats-Tsauri, Ahmad bin Hanbal, Ishaq bin Rahwaih, Abu Tsaur, al-Muzani, Abu Bakar bin KhuzaimahMuzani berpendapat Lailatul Qadar itu berpindah-pindah pada sepuluh malam terakhir setiap tahun.

 

Pandangan Fathul Wahhab/Al Imam Al Syairani berpendapat

Awal Puasa Malam Lailatul Qadar
Jumaat Malam 29
Sabtu Malam 21
Ahad Malam 27
Isnin Malam 29
Selasa Malam 25
Rabu Malam 27
Khamis Malam 21

 

Jangan Tunggu Peristiwa Ganjil/Khurafat

Sebahagian masyarakat melayu masih berpandangan lailatul qadar wujud bila berlakunya perkara-perkara ganjil. Antaranya pohon sujud, bangunan-bangunan tidur, air tawar berubah masin, anjing-anjing tidak menggonggong, air telaga penuh, ada api di antara langit dan bumi dan beberapa perkara ganjil yang lain.

Amalan-Amalan Di Malam Lailatul Qadar

  • Mambaca Al-Quran
  • Mendirikan Solat
  • Beriktikaf
  • Mendirikan solat Terawih
  • solat tahajjud
  • solat Witir
  • Taubat
  • Zikir/Doa
  • Dan semua perkara baik...

وقالت عائشة ـ رضي الله عنها ـ : يا رسول الله إن وافقت ليلة القدر، فما أقول ؟ قال: قولي: اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني

Ertinya : "Berkatalah Aisyah , Wahai Rasulullah, jika aku berkesempatan bertemu Malam Al-Qadar, apakah yang perlu aku katakan (doa) ? Bersabda Nabi : " Sebutlah doa " Ya Allah sesungguhnya dikaulah maha pengampun , dan amat suka memberi ampun, maka berikanlah daku keampunan"

Wallahu'alam.

P/S : Kejarlah malam Lailatul Qadar pada 10 malam terakhir Ramadhan. Bukan hanya pada 1 malam saja. Tak rugi pun. Malah menjadi bekalan untuk kita di akhirat kelak..

Sudah menjadi lumrah budaya masyarakat Melayu di Malaysia apabila tibanya bulan Ramadhan, masyarakat Melayu akan terbayangkan pesta makanan dan kuih muih untuk juadah berbuka, tidak kurang juga ada yang mempromosikan kek dan biskut raya dan lebih malang lagi ada yang sudah membuat persiapan menyambut syawal dengan pakaian baru, kain langsir baru, permaidani baru dan sebagainya. Berbeza bagi masyarakat arab, mereka berlumba-lumba menyediakan juadah berbuka untuk jemaah di Masjid-masjid selama sebulan di bulan Ramadhan. Malah ada yang menyambut kedatangan Ramadhan dengan membuat pintu gerbang tertulis "Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan" di rumah. Begitulah penghayatan masyarakat arab terhadap kedatangan Ramadhan. Oleh itu, kejarlah kelebihan yang ada dalam bulan Ramadhan ini. Dalam bulan Ramadhan sahajalah kita dapat menggandakan pahala kita agar dapat disetarakan dengan umat-umat terdahulu yang rata-ratanya berusia beratus-ratus malah ada yang beribu-ribu tahun.

Antara persediaan yang boleh kita lakukan....

1. Mengkhatamkan Al-Quran

Tingkatkan azam agar dapat mengkhatam Al-Quran sekurang-kurangnya sekali dalam bulan bulan Ramadhan. Dalam bulan-bulan lain kita diberi ganjaran 10 pahala bagi setiap huruf Al-Quran yang dibaca berdasarkan hadis

Daripada Ibnu Mas’ud r.a. Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa yang membaca satu huruf daripada al- Quran maka baginya satu kebaikan, satu kebaikan menyamai dengan sepuluh pahala, aku tidak bermaksud : Alif , Lam , Mim ialah satu huruf, tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf”.

(Hadis Riwayat Ad Darimi Tarmizi, beliau berkata hadis ini hasan sahih)

 

Diriwayatkan oleh Ibnu Khuzaimah dari Salman Radhiallahu ‘anhu, katanya:
Rasulullah SAW berkhutbah di hadapan kami pada hari terakhir daripada bulan Syaaban. Baginda bersabda yang bermaksud: “Wahai manusia, sesungguhnya kamu dinaungi oleh bulan yang sentiasa besar lagi penuh keberkatan, iaitu bulan yang di dalamnya ada satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan; bulan yang Allah telah menjadikan puasa-Nya suatu fardu dan qiam di malam harinya suatu tatawwu’ (ibadah sunat). Barang siapa mendekatkan dirinya kepada Allah dengan suatu pekerjaan kebajikan di dalamnya, samalah dia dengan orang yang menunaikan suatu fardu di bulan yang lain. Dan barang siapa yang menunaikan suatu fardu dalam bulan Ramadan maka samalah nilainya dengan orang yang mengerjakan 70 fardu pada bulan yang lain.”

Petua untuk mengkhatamkan Al-Quran dalam bulan Ramadhan

Andaikan sebulan Ramadhan = 30 hari
Jumlah muka surat Al-Quran = 604
Dengan itu setiap hari kita perlu membaca dalam 20 muka surat [ 604/30=20 ]
20 muka surat tersebut kita bahagikan pula dengan 4 waktu solat (ditolak waktu maghrib untuk berbuka puasa) [ 20/4 = 5 ]
Oleh itu dengan 5 muka surat Al-Quran setiap kali selepas solat, kita akan dapat mengkhatamkan Al-Quran dalam masa sebulan.

Ganjaran membaca Al-Quran

Menurut An-Nafasi di dalam kitab Majmu al Ulum wa Mathli’u an Nujum dan dikutip oleh Imam Ibn ‘Arabi dalammukaddimah al-Futuhuat al Ilahiyah menyatakan jumlah keseluruhan huruf di dalam Al-Quran adalah 1 027 000.
Jumlah huruf dalam sebuah kitab Al-Quran = 1 027 000.
Ganjaran pahala membaca Al-Quran = 1 027 000 X 10 = 10 270 000.
Oleh itu jumlah keseluruhan ganjaran membaca Al-Quran di bulan Ramadhan adalah jumlah huruf x ganjaran setiap huruf x ganjaran fardhu di bulan Ramadhan. 1 027 000 X 10 X 70 = 718 900 000!!!
Belum lagi dikira kalau jatuh pada malam lailatul qadar yang mana ganjarannya lebih baik daripada 1000 bulan.

Para salaf mendahulukan bacaan al-Quran daripada ibadah lain. Sebahagian salaf khatam al-Quran dalam masa tiga hari, sebahagiannya tujuh hari dan 10 hari pada Ramadan. Saidina Uthman bin Affan khatam al-Quran setiap hari pada bulan Ramadhan.

2. Perbanyakkan zikrullah...

Allah Yang Maha Besar selalu mengingatkan kita di dalam kitab-Nya Al-Quran Al-Karim supaya berzikirillah seperti berikut:

“Dan sebutlah nama Tuhanmu pada waktu pagi dan petang, dan pada sebahagian dari malam, maka sujudlah kepadaNya dan bertasbihlah kepadaNya pada bahagian yang panjang di malam hari.”

Surah 76: Al Insan, Ayat 25 & 26

Berzikir adalah perkara yang mudah dilakukan. Kita boleh berzikir dalam kerja harian kita dengan bertasbih (Subhanallah) , bertahmid (Alhamdulillah). bertakbir (Allahu Akbar), bertahlil (Laa ilaha illallah) dan beristighfar (Astaghfirullah hal Azim). Contohnya semasa memandu ke tempat kerja, memasak dan lain-lain. Zikir yang paling besar fadhilatnya adalah dengan bertahlil Laa ilaha illallah.

Antara fadhilat zikir Laa ilaha illallah:

  • Pengamal akan mendapat syafaat dari Rasulullah SAW. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud,

“Dari Abu Hurairah r.a. berkata : Telah bersabda Rasulullah SAW : Yang akan mencapai kebahagiaan dan keuntungan melalui syafaatku ialah orang yang mengucap kalimah Lailahaillallah dengan hati yang ikhlas.”

(Hadis riwayat al-Bukhari)

  • Mendapat jaminan masuk Syurga. 

Dari Zaid bin Arqam Radiallahuanhu meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya, “Barangsiapa yang mengucapkan ‘Lailahaillallah’ dengan ikhlas, dia akan dimasukkan ke dalam syurga.” Lalu ditanya kepada baginda SAW, “Bagaimanakah yang dimaksudkan dengan ikhlas itu?” Rasulullah SAW bersabda, “Ikhlas itu ialah yang mencegah dari melakukan perbuatan-perbuatan yang haram.”

(Hadis riwayat at-Tabarani)

  • Tidak akan dimasukkan ke dalam api Neraka. 

Dari Umar r.a. meriwayatkan bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya, “Aku mengetahui satu kalimah yang tidaklah seorang hamba pun yang mengucapkannya dan membenarkannya dengan hati kemudian ia mati dengannya melainkan haramlah ke atasnya Neraka Jahanam. Kalimah itu ‘Lailahaillallah.’”

(Hadis riwayat al-Hakim)

  • Amalan zikir tersebut mendapat timbangan yang lebih berat dari amalan-amalan yang lain. 

Dari Abi Abas r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Demi yang diriku di tangan-Nya, jika sekiranya segala langit dan bumi dan siapa yang ada padanya dan apa-apa yang ada di antaranya dan apa-apa yang ada di bawahnya diletakkan di sebelah dacing dan kalimah ‘Lailahaillallah’ di sebelah yang lain, maka dacing kalimah ‘Lailahaillallah’ itulah yang lebih berat.”

(Hadis riwayat at-Tabarani)

  • Merupakan anak kunci Syurga. 

Muaaz bin Jabal Radiallahuanhu meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya, “Anak-anak kunci syurga ialah mengakui kalimah ‘Lailahaillallah’.”

(Hadis riwayat Imam Ahmad)

 

3. Perbanyakkan sedekah

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:" Sedekah yang paling utama adalah sedekah pada bulan Ramadhan". 

Mungkin ini yang menjadi masalah untuk melakukan sedekah sebab menggunakan modal. Tapi ramai yang lupa kita banyak membazir dengan membeli pelbagai juadah dan kuih muih untuk berbuka puasa. Setiap umat Islam seharusnya berlumba-lumba untuk memperbanyakkan sedekah di bulan Ramadhan tanpa memikirkan sebarang kerugian kerana balasan di atas setiap satu kebajikan itu adalah amat besar di sisi Allah di hari akhirat kelak. Bersedekah bukan hanya memberikan wang, tetapi termasuk di dalamnya mengajak berbuka puasa kepada fakir miskin dan orang-orang yang berpuasa.

Petua untuk bersedekah di bulan Ramadhan

  1. Beli kuih muih di bazar-bazar Ramadhan. Sampai di rumah, asingkan kuih muih tadi mengikut keperluan kita sahaja. Selebihnya kita sedekahkan di masjid/surau yang mengadakan program berbuka puasa.
  2. Menyumbangkan wang di tabung program berbuka puasa di masjid/surau. Semoga dengan itu kita akan mendapat ganjaran pahala memberi makan untuk orang yang berpuasa.

"Siapa yang memberi makan (saat berbuka) untuk orang yang puasa, maka dia mendapat pahala seperti pahala orang yang diberi makannya itu tanpa dikurangi sedikitpun dari pahalanya".

(HR At-Tirmizy, An-Nasai, Ibnu Majah, Ibnu Hibban dan Ibnu Khuzaemah).

4. Solat Sunat Terawih

Terpulang pada diri masing-masing sama ada nak buat 8 atau 20 rakaat. Hakikatnya janganlah sampai berbalah atas perkara yang remeh-temeh. Cuma yang penting hayati hadis berikut:

Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa yang bersolat bersama imam sehingga selesai (beredar), Allah akan merekodkan untuknya seolah-olah dia bersolat sepanjang malam"

[HR at-Tirmizi 806, dan dinilai Sahih oleh Shaikh al-Albani]

Kalau rasa tak mampu nak buat 20 rakaat, cari lah masjid/surau yang buat setakat 8 rakaat. Itu saja petua untuk mendapat ganjaran pahala solat sepanjang malam..

Wallahu 'alam... Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak...

Dalam mengkaji hikmat dan kelebihan bulan Ramadan yang merupakan bulan ujian dan latihan bagi umat Islam, kita akan bertemu dengan beberapa peristiwa penting yang berlaku ke atas umat Islam umumnya dan ke atas Nabi s.a.w. sendiri khususnya. Peristiwa-peristiwa itu beralaku seolah-olah ada ketentuan-ketentuan khusus dari Ilahi bahawa bulan suci ini tidak sahaja bulan amal ibadah tetapi juga bulan jihad dan bulan mengujui kesabaran kita umat Islam.

Dari fakta-fakta sejarah, terdapat beberapa peristiwa penting yang belaku pada bulan ini , di antaranya ialah:-

  1. Pada 17 Ramadan, turun wahyu yang pertama daripada Allah iaitu surah Al Alaq ayat 1 hingga 5. Turunnya wahyu ini menandakan rasmilah Nabi Muhammad s.a.w. menjadi nabi terakhir bagi umat ini, 
  2. Dalam bulan Ramadan juga iaitu pada tahun ke 10 selapas Nabi s.a.w. dilantik menjadi Rasul, bapa saudaranya, Abu Talib yang banyak memberi bantuan dan membelanya telah meninggal dunia. Tidak lama selepas itu, dalam bulan dan tahun yang sama, isteri Baginda s.a.w. yang banyak berjasa iaitu Ummul Mukminin Khadijah binti Khualid r.a. juga telah wafat. Dua peristiwa besar ini menjadikan tahun itu dikenali dengan tahun berdukacita atau 'Amul Hazan. 
  3. Pada tanggal 17 Ramadan tahun kedua Hijrah, terjadi pula Peperangan Badar. Dalam peperangan ini pertama kali kaum muslimin mendapat kemenangan dan ia telah membuka era baru kebangkitan umat Islam menghapuskan kesesatan ummat muslimin menghapuskan kesesatan ummat musyrikin. Pada bulan Ramadan tahun ini juga diwajibkan Zakat Fitrah. 
  4. Pada bulan Ramadan tahun ketujuh Hijrah, Rasulullah s.a.w. mengirim beberapa angkatan Islam untuk meruntuhkan berhala-berhala Musyrikin yang terbesar dan masyhur iaitu berhala 'Uzza, Siswa dan Mana. 
  5. Pada 21 Ramadan tahun 8 Hijrah, Allah s.w.t. memberi ni'mat kepada RasulNya dan muslimin dengan pembukaan dan penaklukan Kota Mekah. 
  6. Dalam bulan Ramadan tahun kesepuluh Hijrah Rasulullah SAW mengirim Ali bin Abi Thalib dengan satu angkatan kaum Muslimin ke negeri Yaman dan membawa bersama surat dari Rasulullah kepada penduduk Yaman, terutama Kabilah Hamdan, dalam masa satu hari sahaja penduduk Yaman khususnya Kabilah Hamdan memeluk Islam dan sembahyang dengan Ali bin Abi Thalib. 
  7. Siti Fatimah binti Rasul, isteri kepada Saidina Ali bin Thalib dan ibu kepada Hassan dan Hussain, wafat pada Ramadhan tahun kesebelas Hijrah . 
  8. Ramadhan tahun kesembilan Hijrah datang rombongan dari daerah Thaif ke kota Madinah menemui baginda Rasulullah untuk memeluk Islam, mereka membayar zakat dan melakukan bersama kaum Muslimin Madinah. 
  9. Dalam Ramadhan tahun yang sama, datang pula utusan dari kerajaan Hummir menemui baginda Rasulullah dan memaklumkan kepada baginda mengenai keislaman kerajaan Hummir dan disambut dengan penuh kehormatan oleh baginda. Rasulullah menyerahkan kepada perutusan itu satu catatan dan garis panduan mengenai hukum, hak dan kewajipan serta dasar-dasar dari sejarah kemajuan dan perkembangan Islam. 
  10. Pada Ramadhan tahun kelima belas Hijrah terjadi peperangan Qadisiah, di mana umat Islam mendapat kemenangan dari kekuasaan kerajaan Parsi, dengan kemenangan umat Islam itu, maka berkibarlah bendera kedaulatan Islam di bumi Parsi. Sementara pada Ramadhan tahun kesembilan belas, pada hari Jumaat satu kemenangan kepada tentera Islam di bawah pimpinan Umar Ibnul 'Ash menghadapi tentangan tentera Mesir. 
  11. Seramai empat ribu orang tentera Mesir menyerbu umat Islam dan menyerang mereka yang sedang mengerjakan sembahyang Jumaat, kemudian tentera Islam dengan persediaan dan kekuatannya membalas serangan itu sehinggalah kemenangan di tangan tentera-tentera Islam. 
  12. Di malam Jumaat pula tahun keempat puluh Hijrah 15 haribulan Ramadhan Khalifah keempat dari Khulafaur-Rashidin Ali Ibnu Abi Thalib ditikam curi ketika baginda keluar dari rumahnya untuk berjemaah sembahyang Subuh. Akibat dari luka itu, baginda wafat pada malam ketujuh belas Ramadhan dua hari berikutnya. 
  13. Pada Ramadhan tahun kesembilan puluh satu Hijrah kaum Muslimin mendarat di pantai selatan tanah Andalusia, dan mendapat tentangan dari pengawal benteng di selatan tanah Portugis itu. Setahun sesudah itu, iaitu pada tahun 92 Hijrah, Thariq bin Ziad yang mengetuai satu barisan tentera Islam telah mengalahkan pasukan raja Rudrik dalam pertempuran yang menentukan kemenangan Islam. 
  14. Pada bulan Ramadhan tahun 584 Hijrah, panglima Salahuddin Al-Ayubi mencapai kemenangan yang besar dan mengalahkan pasukan-pasukan Salib pada beberapa medan pertempuran, serta membebaskan sebahagian besar daerah yang telah diduduki oleh tentera Salib. 
  15. Pada mulanya tentera Salahuddin mencadangkan supaya tentera-tentera Islam berehat sahaja di bulan puasa itu, tetapi sebaliknya ia merasakan tindakannya itu bertentangan dengan hukum ajal dan lalu berkata "Sesungguhnya umur kita pendek sedangkan ajal tidak dapat dijamin", dengan itu diaturnya pasukan penyerang, hinggalah kubu dan benteng pertahanan musuh dapat ditawan pada pertengahan Ramadhan, yang akhirnya mencapai kemenangan di tangan kaum Muslimin. 

Demikianlah beberapa petikan sejarah di bulan Ramadhan, apa yang kita harapkan kepada Allah biarlah Ramadhan yang kita lalui juga dipenuhi dengan kemenangan dan rahmat Allah SWT kepada kaum Muslimin yang menunaikannya. Marilah kita lalui baki Ramadan yang ada ini dengan sepenuh keimanan dan sabar dalam menghadapi dugaan dan ujian Allah

والله أعلم بالصواب

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak. Rebutlah peluang gandakan ibadah di bulan yang mulia ini.... Salam Ramadhan..