Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *
Reload Captcha
Super User

Super User

Owner Alkhudhri.com | kedaitopup1malaysia.blogspot.my | maribeli.com.my

Sudah menjadi lumrah budaya masyarakat Melayu di Malaysia apabila tibanya bulan Ramadhan, masyarakat Melayu akan terbayangkan pesta makanan dan kuih muih untuk juadah berbuka, tidak kurang juga ada yang mempromosikan kek dan biskut raya dan lebih malang lagi ada yang sudah membuat persiapan menyambut syawal dengan pakaian baru, kain langsir baru, permaidani baru dan sebagainya. Berbeza bagi masyarakat arab, mereka berlumba-lumba menyediakan juadah berbuka untuk jemaah di Masjid-masjid selama sebulan di bulan Ramadhan. Malah ada yang menyambut kedatangan Ramadhan dengan membuat pintu gerbang tertulis "Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan" di rumah. Begitulah penghayatan masyarakat arab terhadap kedatangan Ramadhan. Oleh itu, kejarlah kelebihan yang ada dalam bulan Ramadhan ini. Dalam bulan Ramadhan sahajalah kita dapat menggandakan pahala kita agar dapat disetarakan dengan umat-umat terdahulu yang rata-ratanya berusia beratus-ratus malah ada yang beribu-ribu tahun.

Antara persediaan yang boleh kita lakukan....

1. Mengkhatamkan Al-Quran

Tingkatkan azam agar dapat mengkhatam Al-Quran sekurang-kurangnya sekali dalam bulan bulan Ramadhan. Dalam bulan-bulan lain kita diberi ganjaran 10 pahala bagi setiap huruf Al-Quran yang dibaca berdasarkan hadis

Daripada Ibnu Mas’ud r.a. Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa yang membaca satu huruf daripada al- Quran maka baginya satu kebaikan, satu kebaikan menyamai dengan sepuluh pahala, aku tidak bermaksud : Alif , Lam , Mim ialah satu huruf, tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf”.

(Hadis Riwayat Ad Darimi Tarmizi, beliau berkata hadis ini hasan sahih)

 

Diriwayatkan oleh Ibnu Khuzaimah dari Salman Radhiallahu ‘anhu, katanya:
Rasulullah SAW berkhutbah di hadapan kami pada hari terakhir daripada bulan Syaaban. Baginda bersabda yang bermaksud: “Wahai manusia, sesungguhnya kamu dinaungi oleh bulan yang sentiasa besar lagi penuh keberkatan, iaitu bulan yang di dalamnya ada satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan; bulan yang Allah telah menjadikan puasa-Nya suatu fardu dan qiam di malam harinya suatu tatawwu’ (ibadah sunat). Barang siapa mendekatkan dirinya kepada Allah dengan suatu pekerjaan kebajikan di dalamnya, samalah dia dengan orang yang menunaikan suatu fardu di bulan yang lain. Dan barang siapa yang menunaikan suatu fardu dalam bulan Ramadan maka samalah nilainya dengan orang yang mengerjakan 70 fardu pada bulan yang lain.”

Petua untuk mengkhatamkan Al-Quran dalam bulan Ramadhan

Andaikan sebulan Ramadhan = 30 hari
Jumlah muka surat Al-Quran = 604
Dengan itu setiap hari kita perlu membaca dalam 20 muka surat [ 604/30=20 ]
20 muka surat tersebut kita bahagikan pula dengan 4 waktu solat (ditolak waktu maghrib untuk berbuka puasa) [ 20/4 = 5 ]
Oleh itu dengan 5 muka surat Al-Quran setiap kali selepas solat, kita akan dapat mengkhatamkan Al-Quran dalam masa sebulan.

Ganjaran membaca Al-Quran

Menurut An-Nafasi di dalam kitab Majmu al Ulum wa Mathli’u an Nujum dan dikutip oleh Imam Ibn ‘Arabi dalammukaddimah al-Futuhuat al Ilahiyah menyatakan jumlah keseluruhan huruf di dalam Al-Quran adalah 1 027 000.
Jumlah huruf dalam sebuah kitab Al-Quran = 1 027 000.
Ganjaran pahala membaca Al-Quran = 1 027 000 X 10 = 10 270 000.
Oleh itu jumlah keseluruhan ganjaran membaca Al-Quran di bulan Ramadhan adalah jumlah huruf x ganjaran setiap huruf x ganjaran fardhu di bulan Ramadhan. 1 027 000 X 10 X 70 = 718 900 000!!!
Belum lagi dikira kalau jatuh pada malam lailatul qadar yang mana ganjarannya lebih baik daripada 1000 bulan.

Para salaf mendahulukan bacaan al-Quran daripada ibadah lain. Sebahagian salaf khatam al-Quran dalam masa tiga hari, sebahagiannya tujuh hari dan 10 hari pada Ramadan. Saidina Uthman bin Affan khatam al-Quran setiap hari pada bulan Ramadhan.

2. Perbanyakkan zikrullah...

Allah Yang Maha Besar selalu mengingatkan kita di dalam kitab-Nya Al-Quran Al-Karim supaya berzikirillah seperti berikut:

“Dan sebutlah nama Tuhanmu pada waktu pagi dan petang, dan pada sebahagian dari malam, maka sujudlah kepadaNya dan bertasbihlah kepadaNya pada bahagian yang panjang di malam hari.”

Surah 76: Al Insan, Ayat 25 & 26

Berzikir adalah perkara yang mudah dilakukan. Kita boleh berzikir dalam kerja harian kita dengan bertasbih (Subhanallah) , bertahmid (Alhamdulillah). bertakbir (Allahu Akbar), bertahlil (Laa ilaha illallah) dan beristighfar (Astaghfirullah hal Azim). Contohnya semasa memandu ke tempat kerja, memasak dan lain-lain. Zikir yang paling besar fadhilatnya adalah dengan bertahlil Laa ilaha illallah.

Antara fadhilat zikir Laa ilaha illallah:

  • Pengamal akan mendapat syafaat dari Rasulullah SAW. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud,

“Dari Abu Hurairah r.a. berkata : Telah bersabda Rasulullah SAW : Yang akan mencapai kebahagiaan dan keuntungan melalui syafaatku ialah orang yang mengucap kalimah Lailahaillallah dengan hati yang ikhlas.”

(Hadis riwayat al-Bukhari)

  • Mendapat jaminan masuk Syurga. 

Dari Zaid bin Arqam Radiallahuanhu meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya, “Barangsiapa yang mengucapkan ‘Lailahaillallah’ dengan ikhlas, dia akan dimasukkan ke dalam syurga.” Lalu ditanya kepada baginda SAW, “Bagaimanakah yang dimaksudkan dengan ikhlas itu?” Rasulullah SAW bersabda, “Ikhlas itu ialah yang mencegah dari melakukan perbuatan-perbuatan yang haram.”

(Hadis riwayat at-Tabarani)

  • Tidak akan dimasukkan ke dalam api Neraka. 

Dari Umar r.a. meriwayatkan bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya, “Aku mengetahui satu kalimah yang tidaklah seorang hamba pun yang mengucapkannya dan membenarkannya dengan hati kemudian ia mati dengannya melainkan haramlah ke atasnya Neraka Jahanam. Kalimah itu ‘Lailahaillallah.’”

(Hadis riwayat al-Hakim)

  • Amalan zikir tersebut mendapat timbangan yang lebih berat dari amalan-amalan yang lain. 

Dari Abi Abas r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Demi yang diriku di tangan-Nya, jika sekiranya segala langit dan bumi dan siapa yang ada padanya dan apa-apa yang ada di antaranya dan apa-apa yang ada di bawahnya diletakkan di sebelah dacing dan kalimah ‘Lailahaillallah’ di sebelah yang lain, maka dacing kalimah ‘Lailahaillallah’ itulah yang lebih berat.”

(Hadis riwayat at-Tabarani)

  • Merupakan anak kunci Syurga. 

Muaaz bin Jabal Radiallahuanhu meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya, “Anak-anak kunci syurga ialah mengakui kalimah ‘Lailahaillallah’.”

(Hadis riwayat Imam Ahmad)

 

3. Perbanyakkan sedekah

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:" Sedekah yang paling utama adalah sedekah pada bulan Ramadhan". 

Mungkin ini yang menjadi masalah untuk melakukan sedekah sebab menggunakan modal. Tapi ramai yang lupa kita banyak membazir dengan membeli pelbagai juadah dan kuih muih untuk berbuka puasa. Setiap umat Islam seharusnya berlumba-lumba untuk memperbanyakkan sedekah di bulan Ramadhan tanpa memikirkan sebarang kerugian kerana balasan di atas setiap satu kebajikan itu adalah amat besar di sisi Allah di hari akhirat kelak. Bersedekah bukan hanya memberikan wang, tetapi termasuk di dalamnya mengajak berbuka puasa kepada fakir miskin dan orang-orang yang berpuasa.

Petua untuk bersedekah di bulan Ramadhan

  1. Beli kuih muih di bazar-bazar Ramadhan. Sampai di rumah, asingkan kuih muih tadi mengikut keperluan kita sahaja. Selebihnya kita sedekahkan di masjid/surau yang mengadakan program berbuka puasa.
  2. Menyumbangkan wang di tabung program berbuka puasa di masjid/surau. Semoga dengan itu kita akan mendapat ganjaran pahala memberi makan untuk orang yang berpuasa.

"Siapa yang memberi makan (saat berbuka) untuk orang yang puasa, maka dia mendapat pahala seperti pahala orang yang diberi makannya itu tanpa dikurangi sedikitpun dari pahalanya".

(HR At-Tirmizy, An-Nasai, Ibnu Majah, Ibnu Hibban dan Ibnu Khuzaemah).

4. Solat Sunat Terawih

Terpulang pada diri masing-masing sama ada nak buat 8 atau 20 rakaat. Hakikatnya janganlah sampai berbalah atas perkara yang remeh-temeh. Cuma yang penting hayati hadis berikut:

Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa yang bersolat bersama imam sehingga selesai (beredar), Allah akan merekodkan untuknya seolah-olah dia bersolat sepanjang malam"

[HR at-Tirmizi 806, dan dinilai Sahih oleh Shaikh al-Albani]

Kalau rasa tak mampu nak buat 20 rakaat, cari lah masjid/surau yang buat setakat 8 rakaat. Itu saja petua untuk mendapat ganjaran pahala solat sepanjang malam..

Wallahu 'alam... Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak...

Kanser merupakan sekumpulan penyakit yang mempunyai kaitan dengan peranan sel. Sel-sel adalah unit-unit teramat kecil yang membina semua hidupan, termasuk tubuh manusia. Terdapat berbillion sel dalam tubuh setiap manusia.

Kanser berlaku apabila sel-sel yang tidak normal berkembang dan merebak dengan cepat. Sel-sel normal dalam tubuh membiak dan membahagi dan mengetahui bila perlu berhenti membiak. Lama kelamaan ia juga akan mati. Tidak seperti sel-sel normal, sel-sel kanser terus membiak dan membahagi hingga tidak terkawal dan tidak mati. Sel-sel kanser biasanya berkumpul atau berkelompok lalu membentuk tumor.

Tumor yang sedang berkembang menjadi benjolan sel-sel kanser yang boleh memusnahkan sel-sel normal disekitar tumor dan memusnahkan tisu-tisu tubuh yang sihat.Ini membuatkan seseorang itu jatuh sakit.

Kadang kala sel-sel kanser memecah daripada tumor asal dan bergerak ke bahagian lain tubuh, di mana ia terus membiak dan membentuk tumor baru. Beginilah caranya kanser merebak. Perebakan tumor ke tempat baru dalam tubuh dikenali sebagai metastasis.
Penghidap kanser ada kalanya berasa sakit tetapi masih mampu melakukan perkara-perkara yang biasa dilakukan. Kecuali mereka terasa amat sakit.

Sel KANSER dalam tubuh anda?

Setiap orang dari kita mempunyai sel kanser di dalam tubuh masing-masing. Sel ini tidak dapat dikesan dalam ujian biasa sehingga ianya membiak ke jumlah beberapa ribu juta. Ianya hanya akan dikesan apabila telah membesar ke satu saiz yang mampu dikesan.

Disenaraikan maklumat penting agar kita dapat mengambil langkah pencegahan:

  1. Seseorang akan mendapat sel kanser sebanyak 6 hingga 10 kali didalam hayatnya.
  2. Sistem imun yang sihat akan memusnah dan menghalang sel kanser dari membiak dan membentuk tumor.
  3. Kanser mungkin disebabkan oleh kekurangan zat makanan, alam sekitar, gaya hidup, makanan dan genetik.
  4. Perubahan diet dan mengambil pemakanan tambahan yang sesuai boleh mengekalkan kesihatan sistem imun.
  5. Rawatan kemoterapi memusnahkan sel kanser, tetapi dalam masa yang sama ia turut memusnahkan sel tubuh yang sihat. Begitu juga dengan rawatan radiasi.
  6. Untuk membiak, sel kanser memerlukan makanan yang diperolehi melalui:
    • Pengambilan gula; dengan mengurangkan pengambilan gula, ianya dapat memutuskan bekalan makanan kepada sel kanser. Pemanis tiruan bukan pengganti yang baik. Pengganti yang lebih baik ialah madu asli.
    • Garam halus; bahan kimia digunakan untuk membuat ia kelihatan putih, baik untuk sel kanser. Bertukar kepada garam laut atau garam bukit.
    • Susu membuat tubuh menghasilkan mukus/lendir terutamanya di trek usus perut. Sel kanser memakan mukus. Bertukarlah kepada susu soya tanpa gula.
    • Sel kanser subur dalam persekitaran berasid. Makanan berasaskan daging adalah berasid. Lebih baik untuk memakan ikan atau sedikit ayam. Daging juga mengandungi antibiotik, hormon pembiakan dan parasit yang membahayakan terutamanya kepada pesakit kanser.

Pantang larang pesakit kanser

  • Produk tenusu seperti keju, susu segar, mentega dan lain-lain
  • Seafood : seperti Gamat, Ketam, Sotong dan Udang (makan ini dapat menyubur kan sel kanser terutama gamat )
  • Minuman : Kopi, teh, minuman bercoklat ( Ini akan membuat sel kanser lebih cepat merebak)
  • Makanan seperti Daging merah wajib di elakan terutama Daging Lembu, Kambing, Unta , Rusa dan Khinzir.
  • Sayur dan Buah-buahan “bergetah dan berangin” seperti Nangka, Cempedak, Sukun dan kundur ( Menyebabkan Kesakitan dan berdenyut ).
  • Jangan memakan sebarang jenis Ikan yang mempunyai sisik yang banyak, seperti Ikan haruan, Ikan Merah, Ikan Gelama, dan sebarang jenis ikan yang bersisik. Contoh Ikan yang tidak bersisik yang boleh di makan, seperti Ikan tongkol, Ikan Yu, Ikan Salomon, Ikan kembung, Ikan Keli, Ikan patin dan Lain-lain ( Ikan yang tidak mempunyai sisik dan berada di laut yang dalam di percayai mempunyai kandungan Omega 3 yang sangat tinggi, Omega merupakan makanan anti kanser)
  • Makanan segera dan sebarang produk dalam tin : Seperti Ikan sardin, buah laici dan jagung dalam tin, minuman bergas serta sebarang produk yang mangandungi bahan pengawit.
  • Makanan berjeruk, ikan masin, telor masin, budu, belacan tidak digalakan untuk dimakan
  • Begitu juga makanan yang di panggang dan di bakar seperti sate, ikan bakar, daging bakar, ikan panggang dan lain-lain harus di elakan keranan makanan tersebut mengandungi kandungan karbon yang tinggi.

Saya rasa sudah pasti ramai yang pernah mengalami situasi ini. Setiap kali habis sesuatu majlis pasti pengerusi akan menyebut seperti ini, “Kita sudahi majlis ini dengan tasbih kifarah dan surah al-Asr". Tahukah anda apa itu Tasbih Kifarah? Berikut adalah pengertian antara kifarah dan kaffarah.

PENGERTIAN

Kifarah bererti balasan Allah SWT ke atas hamba-Nya yang mukmin ketika hidup di dunia akibat daripada dosa-dosa yang dilakukan olehnya.

Kaffarah dari sudut bahasa (al-Kafru) yang bermaksud menutup. Dinamakan kafarah kerana ia menutup dosa dan mendapat keringanan daripada Allah SWT. Dari sudut Istilah ia bermaksud perbuatan yang boleh menghapus dosa yang berupa membebaskan hamba, bersedekah dan puasa dengan syarat-syarat tertentu. Ia juga suatu penampal kecuaian yang dilakukan oleh manusia dalam tindakkannya.

So, jangan salah maksud antara keduanya...

Daripada Abu Hurairah RA meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: “Sesiapa yang duduk dalam satu majlis, dan melakukan banyak salah dan silap, maka sebelum dia meninggalkan majlis itu dia menyebut :

Subhanakallah humma wabihamdika asyhadu anla ilaha illa anta astaghfiruka wa atubu ilaik

 

Daripada Abu Barzah Aslami RA berkata: Rasulullah SAW pernah menyebut pada hujung usia baginda apabila baginda hendak bangun meninggalkan sesuatu majlis.

Maka berkata seorang lelaki: “Wahai Rasulullah, sesungguhnya engkau telah menyebut suatu ucapan yang mana tidak pernah engkau ucapkan sebelum ini”.

Berkata (Rasulullah SAW): “Ia merupakan kaffarah (penebus dosa) terhadap apa yang berlaku dalam majlis”

 

Di riwayatkan daripada Aisyah RA bahawa apabila baginda bangun daripada majlis, baginda akan membaca:

Saya bertanya: kenapa tuan sering membaca doa ini?

Baginda menjawab: “Sesiapa yang membaca doa ini pada penutup majlis maka akan di ampunkan kesilapan-kesilapan yang berlaku dalam majlis tersebut”.

Hadis dikeluarkan oleh Imam Tirmizi dari Abi Hurairah dan beliau mengatakan hadis ini hasan sohih. Imam Abu Daawuud juga ada mengeluarkan hadis yang sama makna dengan hadis ini dari beberapa orang sahabat.

Demi masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

Adapun amalan membaca Surah Al-Asr sebelum mengakhiri suatu majlis mungkin diambil dari amalan para sahabat Nabi SAW ini:

At-Thabrani telah menyebutkan daripada Ubaidillah bin Hafs berkata: “Dua orang sahabat Rasulullah SAW apabila mereka berjumpa, mereka tidak pernah berpisah melainkan salah seorang membaca Surah Al-Asr sehingga akhirnya, kemudian mereka saling memberi salam antara satu sama lain”

Selesai sudah PRU13. Alhamdulillah Kelantan masih KEKAL di bawah pemerintahan PAS. Namun masih kedengaran ada pihak yang beria-ia ingin menukar pemerintahan PAS di Kelantan tidak berpuas hati atas kekalahan ini. Ada yang menyalahkan anggota penjawat awam; guru, tentera dan sebagainya kerana menyokong dan memberi undi kepada Pakatan Rakyat dalam PRU13 baru-baru ini. Ada juga yang mengugut agar mereka yang 'tidak mengenang budi' ini dihantar untuk berkhidmat di pedalaman atau di luar negeri Kelantan.

Makan gaji dengan Kerajaan MESTI sokong BN. Belajar di sekolah kerajaan, berubat di hospital kerajaan MESTI sokong BN. Jika tidak sokong BN, anda dilabel orang yang 'tidak mengenang budi'? Macam tu ke?

Sama ada anda kakitangan Kerajaan Pusat atau kakitangan Kerajaan Negeri, ada ada hak mengikut konteks Perlembagaan Malaysia. BACA seterusnya agar anda tahu hak anda.

APA ITU KERAJAAN

Kerajaan adalah badan yang berkuasa dilantik oleh rakyat untuk mengurus tadbir negara. Kerajaan dibentuk dari sistem Pilihanraya yang mewajibkan setiap rakyatnya mengundi dan memilih tampuk pemerintahan setiap maksimum 5 tahun.

SIAPAKAH KAKITANGAN KERAJAAN

Kakitangan Kerajaan terdiri dari Rakyat Malaysia pelbagai kaum dan agama serta menyokong pelbagai ideologi politik yang mewakili parti UMNO, MCA, MIC, PKR, PAS, DAP dan parti parti lain di Malaysia.

APAKAH KERAJAAN ITU BARISAN NASIONAL ATAU PAKATAN RAKYAT

Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat atau mana mana parti di Malaysia yang terlibat dalam pemerintahan BUKAN bermakna kerajaan tetapi hanya ENTITI POLITIK yang membentuk kerajaan.

UNDIAN DARI KAKITANGAN KERAJAAN PEMERINTAH

Sebagai rakyat malaysia, kakitangan kerajaan yg memerintah negara dan negeri negeri di Malaysia boleh mengundi mana mana parti pilihan mereka tanpa apa apa sekatan. Ini kerana gaji kakitangan kerajaan dibayar oleh kerajaan yang mendapat hasil cukai dari rakyat, bukan duit simpanan sesebuah parti.

Artikel 10 menjamin hak rakyat Malaysia bersuara memilih tampuk pemerintahan sebagai pengundi. Adalah satu kesalahan jenayah jika mana mana parti tak kira mewakili kerajaan atau pembangkang menghalang kakitangan kerajaan mengundi parti yang mereka pilih. Termaktub di dalam Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan.

 

p/s: artikel berkaitan

PENJAWAT AWAM bukan bekerja untuk parti dan gaji yang mereka terima bukan dari duit parti UMNO. Gaji PENJAWAT AWAM dibayar daripada hasil negara.
PENJAWAT AWAM bukan bekerja dengan syarikat kepunyaan parti politik. Tidak cerdik menuduh mereka pembelot jika menyokong pembangkang, apatah lagi meminta mereka berhenti.
Pembelot sebenar ialah pemimpin yang mengkhianati amanah rakyat dengan rasuah, menyalah guna kuasa dan mengamalkan kronisme.
kalau macam tu sapa yang sokong pembangkang (umno) di Penang, Selangor dan Kelantan sila letak jawatan sebab anda tak sokong kerajaan negeri....
Negara ni negara demokrasi..terpulanglah deme nak sokong parti mana.....yang penting kerja.

Kejayaan buat BN namun kegagalan buat Najib. Walaupun BN berjaya menubuhkan kerajaan tetapi BN masih gagal memperolehi majoriti 2/3. Lebih malang lagi BN juga masih gagal untuk menawan kembali Selangor walaupun UMNO Selangor di pengerusikan sendiri oleh Najib.

Dengan Plan Transformasi Negara, Model Ekonomi Baru, pelbagai macam bantuan terutamanya kepada kaum Cina dan juga dengan ' Win-able Candidates 'nya, beliau masih gagal untuk meraih keputusan 2/3 buat BN. Kemenangan yang memalukan buat BN. Lebih memalukan dari keputusan PRU ke 12 pada tahun 2008.

Tun Abdullah Ahmad Badawi sanggup melepaskan jawatan Perdana Menteri dan jawatan sebagai Presiden UMNO kerana gagal meraih 2/3 pada 2008 bagaimana pula dengan Najib ? Sanggup ke beliau melepaskan jawatan Perdana Menteri kepada timbalannya?

Kesimpulannya, keputusan PRU 13 membawa mesej besar bahawa Najib bukanlah ' Win-able Candidate '. Beliau di tolak di Selangor dan beliau juga di tolak oleh Malaysia. Sudah terbukti beliau sebenarnya tidak setanding Tun Abdullah apalagi dengan Anwar.

Orang UMNO kata PAS gadai tanah di Kelantan? Benarkah?

Mungkin hakikatnya adalah sebaliknya? Tengoklah video di bawah ini jika anda pengundi tegar UMNO.

Saya nak tolong BN berhenti daripada buat kezaliman maka saya terpaksa memilih untuk TIDAK MENGUNDI BN!.

Daripada Anas RA, bahawa Rasulullah SAW telah bersabda, "Bantulah saudara kamu, sama ada dia itu zalim atau dizalimi" Para sahabat bertanya, "Wahai Rasulullah, kami pasti membantu orang yang dizalimi ini, tetapi bagaimana pula kami boleh membantu orang yang zalim?" Baginda SAW menjawab, "Cegahlah si zalim itu dari terus melakukannya"

(Hadis Riwayat Al-Bukhari)

Maka, untuk PRU13 ini, sama-sama kita UNDI PAKATAN RAKYAT!

"Tegakkan kebajikan, tumbangkan kezaliman"

(andai kata Pakatan Rakyat lagi zalim daripada BN lepas ni, tak ada masalah kalau kita nak tolak Pakatan Rakyat pula dalam PRU seterusnya)

# Jom Ubah! KEKAL Kelantan! TUKAR Putrajaya! #

Apa lah Anwar ni, patut la UMNO tak suka. Dia ni tak berkebolehan langsung...dalam menambah hutang negara! Nah, sekarang mau undi siapa kita? Malaysia yang macam mana kita nak pilih?

Credit : Ohgadisitu

Kelak anggota tubuh kita akan memberikan kesaksian atas perbuatannya selama berada di dunia. Tangan, kaki dan anggota badan lain akan berbicara sehingga mulut tidak dapat membantah dan berbohong. Hakim yang kita hadapi kelak bukanlah hakim yang dapat disuap dengan wang sebagaimana yang terjadi di dunia. Tiada yang mampu menolong diri kita kecuali rakaman iman dan amal kebajikan kita sendiri.

Sebagaimana firman ALLAH :

Pada hari ini Kami tutup mulut mereka; tangan mereka akan berkata kepada Kami dan kaki mereka akan memberi kesaksian terhadap apa yang dahulu mereka kerjakan.

Surah Yasin : 65

Dalam satu kajian neurologi, dibuktikan bahawa sel-sel otak mampu menyimpan pelbagai informasi dan pengalaman yang terakam sejak kita kecil yang umumnya sudah dilupakan. Ketika eksperimen pembedahan otak, dimana yang berkenaan tetap sedar, ternyata ketika dirangsang sel-sel saraf tertentu, mampu menceritakan berbagai pengalaman sewaktu kecil. Eksperimen ini mengukuhkan teori bahawa semua yang pernah kita ketahui dan fikirkan terakam dalam rangkaian saraf otak. Jadi, apa yang dikatakan Al-Quran tadi semakin diperkuatkan oleh eksperimen saintifik.

Teori bahawa tubuh merakam dapat kita lihat dalam kehidupan kita sehari-hari. Seseorang yang selalu solat tepat pada waktunya, maka ketika berkumandang azan, tubuh seperti mempunyai biological clock untuk segera menunaikan ibadah Solat, walaupun dalam keadaan sakit sekalipun. Contoh lain boleh kita lihat daripada pengalaman pemandu bas ekspress. Mereka dengan mudahnya melalui jalan-jalan berliku, seolah-olah mereka menghafal betul bila dan di mana harus membelok.

Bahkan menurut para saintis, ada lebih 70 kes yang dilaporkan daripada pesakit tranplant yang meniru sebahagian keperibadian penderma organ mereka. Seluruh sel tubuh kita ibarat hard disk yang merakam dengan baik semua ucapan, fikiran, perbuatan kita. Memori ini sudah direkod di sana dan sedia dipanggil pada bila-bila masa saja.

Meskipun terpadam, mudah saja bagi pakar komputer untuk mengesan bekas-bekas data yang sudah ada dalam hard disk dengan kaedah dan bahasa tertentu. Oleh kerana sel tubuh kita ini mampu merakam apapun yang kita lakukan, maka, sangat logik untuk membayangkan anggota tubuh kita dengan mudah saja menjadi saksi tentang segala perbuatan yang pernah kita lakukan nanti di hadapan Allah SWT.

Sedekah
 

Oleh kerana itu, marilah kita membiasakan diri untuk melafazkan kata-kata yang baik, selalu berzikir dan mengingati Allah, membiasakan diri mengerjakan solat, berpuasa dan bersedekah, serta berbuat baik kepada sesama makhluk, sebab semua itu akan dirakam dalam memori kita sepanjang hayat, baik ketika hidup di dunia, menjelang sakaratul maut atau selepas ajal kita.

Husnul khotimah (penghujung yang baik) di saat kematian kita itu tidak boleh diraih dengan tiba-tiba. Ia tak boleh dipaksa dan dibimbing oleh orang lain dengan mudah kerana diri kitalah yang menentukan sama ada kita sanggup mendapatkan pengakhiran yang baik atau tidak.